فعالیت 65 شرکت در پارک علم و فناوری استان قم

8 سال قبل
4 دقیقه زمان برای خواندن خبر

سید حسن اخوان علوی روز یکشنبه درگفت و گو با ایرنا بیان کرد: پارک های علم و فناوری سابقه 60 ساله در جهان دارند و از دهه 70 نیز در ایران به وجود آمدند؛ پارک علم و فناوری قم فروردین 91 کار خود را آغاز کرد و به عنوان یکی از 36 پارک علم و فناوری کشور فعال است.
وی گفت: مهم ترین رسالت پارک ها آن است که حد واسط دانشگاه و صنعت قرار گیرند و این در حالی است که تحقیقات زیادی در دانشگاه ها صورت می گیرد و برخی ممکن است به ایده هایی ختم شود ولی نرخ تبدیل ایده ها، مدل ها و الگوهایی که در دانشگاه ها محقق می شود به فناوری و کسب و کار در کشور پایین می باشد.

** اشتغال 301 نفری در پارک علم و فناوری قم
رئیس پارک علم و فناوری قم در ادامه این گفت و گو به تعداد شرکت های عضو، نوع شرکت ها و شاغلان آن ها اشاره کرد و گفت: در انتهای سال 94 دارای 65 شرکت عضو در پارک علم و فناوری بوده ایم و هر شرکتی که تحت پوشش پارک قرار می گیرد نقشه راهی برای آن مشخص و متعهد می شود که در چارچوب آن نقشه کار خود را جلو ببرد و اگر موفق نشود عضویت آن شرکت به حالت تعلیق در می آید.
وی ادامه داد: 22 شرکت در مراکز رشد واحدهای فناور، 24 شرکت در مرکز رشد علوم انسانی و 19 شرکت در مدیریت امور موسسات پارک علم و فناوری قم مشغول به فعالیت هستند.
وی با اشاره به تعداد شرکت های دانش بنیان قم بیان کرد: از جمع 65 شرکت پارک علم و فناوری قم، تعداد 22 شرکت دانش بنیان هستند و نسبت دانش بنیان ها به کل شرکت ها قابل توجه است.
اخوان علوی ادامه داد: تعداد شرکت های دانش بنیان قم در بین پارک های دیگر کشور نسبت قابل عرضه ای است و اکنون جایگاه پارک قم در سطح ملی رتبه سیزدهم است این در حالی است که به لحاظ شاخص جمعیتی جزء پنج استان آخر کشور هستیم.
وی بیان کرد: 301 نفر در شرکت های پارک علم و فناوری قم شاغل هستند و حداقل تحصیلات شاغلین شرکت ها لیسانس است و تمام شاغلان تحصیل کردگان دانشگاه ها هستند و با توجه به این که یکی از بحران های مطرح برای کشور، بیکاری است شرکت های پارک علم و فناوری قم در اشتغال آفرینی عملکرد خوبی داشته اند.
وی ابراز داشت: سال گذشته 126 متقاضی صاحب ایده برای تحت پوشش قرار گرفتن پارک علم و فناوری قم داشتیم که در این بین 25 پرونده فاقد شرایط اولیه تشخیص داده شدند، 41 پرونده در حال ارزیابی هستند، 20پرونده در فرایند ارزیابی از رده خارج شده اند،17 شرکت از گردونه پارک خارج و 23 شرکت نیز وارد پارک علم و فناوری شدند.
وی با اشاره به 17 شرکتی که از پارک خارج شده اند گفت: یکی از شاخص های وزارت علوم برای پارک های علم و فناوری شرکت های تحت پوشش است و اگر تساهل می کردیم و 17 شرکت تعلیق نمی شدند تعداد شرکت های ما 82 شرکت می شد و جایگاه بهتری در کشور داشتیم ولی کیفی بودن هر شرکتی برای ما بسیار مهم است.

*مکان جدید پارک علم و فناوری قم در 20 هکتار احداث خواهد شد
رئیس پارک علم و فناوری استان قم در ادامه افزود: متراژی که اکنون برای پارک در اختیار داریم دو هزارو 800 متر مربع است که در اختیار 65 شرکت دانش بنیان قم است و یکی از مشکلاتی که در پارک ما وجود دارد زمین و مکان استقرار بوده است و این مساله در سال 95 حل خواهد شد.
وی ادامه داد: با حمایت استاندار قم و جمعی از معاونان وی و اداره کل راه و شهرسازی استان،20 هکتار زمین به پارک علم و فناوری در کنار دانشگاه صنعتی قم تخصیص داده شده است که امیدواریم در پنج سال آینده در این مکان پارک مستقر شده را داشته باشیم.
وی اظهار کرد: ساختمان فعلی پارک علم و فناوری قم سه هزار و 200 متر مربع فضای مفید دارد که 400 متر مربع آن در اختیار ستاد پارک و مکان های مشترک با پارک ها است.
اخوان علوی ادامه داد: خوشبختانه در ماه گذشته شش بلوک دیگر از مجتمع مروارید پردیسان (محل کنونی استقرار پارک علم و فناوری قم) به اضافه چهار بلوکی که اکنون در اختیار ما می باشد در اختیار پارک قرار گرفت و در حال پیگیری برای حل مشکل نیمه کاره بودن این شش بلوک هستیم این در حالی است که اکنون 15 شرکت آماده برای استقرار داریم ولی مکان مناسبی برای استقرار آن ها نداریم.

* صادرات 382 هزار دلاری شرکت های پارک علم و فناوری قم
اخوان علوی در ادامه این گفت و گو میزان تسهیلات مالی ارائه شده در سال گذشته به شرکت های پارک علم و فناوری قم را 10 میلیارد ریال به 30 شرکت عنوان کرد و افزود: این تسهیلات از منابع در اختیار پارک، تسهیلات معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری و صندوق کارآفرینی امید بوده است و به طور متوسط هر واحد بیش از 350 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه ارزان قیمت دریافت کرده است.
وی ابراز داشت: در سال 94 برای صاحبان ایده ها 623 نفر ساعت دوره های آموزشی را ایجاد کرده ایم و جلسات متعدد مشاوره برای صاحبان ایده ها در پارک علم و فناوری قم برگزار شده است و از این رو 173 نفر ساعت در شش موضوع خدمات مشاوره عمومی و تخصصی داشته ایم.
وی تاکید کرد: فروش شرکت های پارک علم و فناوری قم در سال 94 بالغ بر 113 میلیارد ریال بوده است و به طور متوسط هر شرکت دو میلیارد ریال فروش سالیانه داشته این در حالی است که شرکت های رشد شرکت های کوچکی هستند.
وی هم چنین میزان فروش ارزی و صادرات شرکت های پارک علم و فناوری قم را 382 هزار دلار در سال گذشته عنوان کرد.
رئیس پارک علم و فناوری قم ابراز داشت: تعداد شرکت های دانش بنیان استان باید افزایش یابد و در حالی که در مرداد سال 94 شاهد 23 شرکت دانش بنیان با رتبه 17 ملی برای قم بودیم با برخی برنامه هایی که اجرا شده است در حال حاضر 40 شرکت دانش بنیان در خرداد 95 در قم داریم و رتبه این استان به رتبه سیزدهم کشوری ارتقا یافته است.
وی یادآور شد: در مرکز رشد علوم انسانی هیچ شرکت دانش بنیان نداریم گرچه در کشور تنها یک شرکت دانش بنیان علوم انسانی وجود دارد اما انتظار از قم بیشتر است و قم در صدر استان هایی است که در فناوری های علوم انسانی و اسلامی فعال هستند و باید به شرکت های فرهنگی تعریف شرکت دانش بنیان را ارائه کنیم.

آخرین اخبار

تسهیلات تبصره 16

12 ماه قبل
2 دقیقه زمان برای خواندن خبر

گام سوم افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری کریمه استان قم در سال ۱۴۰۱ 

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر

گام دوم افزایش سرمایه صندوق از 101 میلیارد به 200 میلیارد ریال

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر

دومین رویداد فناورانه ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی استان قم

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر