لیزینگ محصولات دانش‌بنیان

جهت توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های فناور، صندوق صرفاً به‌عنوان تأمین کننده مالی، پس از انجام بررسي‌هاي لازم و رسيدن به توافق و قبول تعهدات از سوی تولید کننده، صندوق و مصرف کننده اموال، صورت می‌گیرد.

واژه ليزينگ (Leasing) در فرهنگ‌هاي لغت و اصطلاحات اقتصادي به ‌معنای اجاره، اجاره‌ دادن، اجاره‌ كردن و اجاره اعتباري است و در اصطلاح، نوع خاصي از قرارداد اجاره است كه بين دو يا چند نفر شخصيت حقيقي يا حقوقي به‌منظور بهره‌برداري از منفعت كالاي سرمايه‌اي يا مصرفي بادوام كه قابليت اجاره دارد، منعقد مي‌شود؛ به‌گونه‌ای كه در پايان قرارداد، مستاجر، مالك عين مستاجره شود.
گرچه شركت‌هاي ليزينگ انواع گوناگون دارند و در موارد خاص از قراردادهاي منحصر به فرد استفاده مي‌كنند، به‌طور معمول معاملات مشابه و يكساني دارند و در اكثر موارد بر اساس مراحل ذیل رفتار مي‌كنند:
1 – درخواست كتبي مشتري:

مشتري طي فرم كتبي، تقاضاي خود را برای كالاي خاصي به شركت ليزينگ اعلام، و ميزان پيش‌پرداخت و نحوه پرداخت اقساط و مبلغ و تعداد آن‌ها را اظهار مي‌كند.

2 – تهيه كالا:

شركت ليزينگ كالاي مورد تقاضا را از توليد‌ كننده يا فروشنده آن خريداري و تملك مي‌كند و در مواردي ممكن است خود شركت ليزينگ توليد‌كننده كالا باشد.

3 – اجاره كالا:

شركت ليزينگ بر اساس قرارداد اجاره به شرط تمليك كالاي مورد نظر را به مشتري واگذار می‌کند و ضمن قرارداد متعهد مي‌شود چنان‌که مشتري (مستاجر) مطابق قرارداد، اجاره‌هاي ماهانه (يا فصلانه يا سالانه) را مرتب بپردازد، شركت در پايان قرارداد عين كالا را به ملكيت مشتري در مي‌آورد.

4 – تحويل كالا:

بعد از انعقاد قرارداد و دريافت پيش‌پرداخت، شركت، كالاي موردنظر را جهت استفاده در اختيار مستاجر قرار مي‌دهد.

5 – پرداخت اجاره بها:

مستاجر طبق زمان‌بندي مشخص، اجاره‌بهاي مورد توافق را به شركت می‌پردازد.

6 – تمليك كالا:

در پايان قرارداد، شركت، كالاي مورد اجاره را در مقابل قيمت معیني كه ابتداي قرارداد مشخص شده است يا به‌صورت مجاني به تمليك مشتري در مي‌آورد.