پرداخت 90 درصد هزینه ثبت پتنت شرکت‌های دانش‌بنیان

8 سال قبل
2 دقیقه زمان برای خواندن خبر

90 درصد هزینه ثبت پتنت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشورهای هدف از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور پرداخت می‌شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، سید محمد صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان گفت: یکی از تفاوت‌های شرکتهای دانش‌بنیان با عموم شرکت‌ها، میزان بالای دارایی‌های فکری آنها است، لذا داشتن برنامه جدی برای شناسایی، ثبت و حفاظت از دارایی‌های فکری برای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار ضروری است.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان گفت: بعضاً مشاهده می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان بدلیل نداشتن برنامه کامل در زمینه مالکیت فکری، با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و ثمره یک عمر فعالیت‌های آنها به راحتی از دست می‌رود.

دکتر صاحبکار گفت: تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان که با زحمات فراوان محصول خود را به کشور خارجی صادر کرده‌اند اما بدلیل عدم ثبت و حفاظت مالکیت فکری محصول دانش‌بنیان در کشور هدف، با مشکلات حقوقی فراوان مواجه شده‌اند و یک شرکت رقیب خارجی که زودتر مالکیت فکری خود را ثبت کرده، جلوی فروش محصول شرکت ایرانی را می‌گیرد و هزینه‌های سنگینی به شرکت ایرانی وارد می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری گفت: بر مبنای اهمیت موضوع، دو برنامه در دستور کار معاونت قرار گرفته است که برنامه اول، برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور ترویج و آگاه‌سازی در بین شرکت‌های دانش‌بنیان است که باعث افزایش حساسیت و دغدغه مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه مالکیت فکری است.

دکتر صاحبکار افزود: در این زمینه دوره‌های آموزشی روش‌های شناسایی، ثبت و حفاظت از دارایی‌های فکری برای شرکت‌ها برگزار می‌شود.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان افزود: برنامه دوم معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور پرداخت مبلغ 90 درصد از هزینه ثبت پتنت در کشورهای خارجی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است. البته ثبت پتنت که احتمال دستاوردهای اقتصادی آن کم باشد، به صرفه نیست و معاونت علمی و فناوری هم پس از بررسی دقیق، از ثبت پتنت حمایت مالی می کند.

وی گفت: شرکت‌های متقاضی برای استفاده از این تسهیلات، می‌توانند به سامانه کانون پتنت ایران به آدرس www.patentoffice.ir مراجعه کنند و تقاضای خود را ارایه نمایند که مشاوره لازم به این شرکت‌ها ارایه می‌شود و ابعاد مالکیت فکری و احتمال پیامدهای اقتصادی آن بررسی می‌شود و در صورت احراز شرایط لازم، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

دکتر صاحبکار افزود: حتی اگر شرکت متقاضی مشمول استفاده از حمایت مالی 90 درصدی نشود، مشاوره لازم به شرکت برای تدوین برنامه مالکیت فکری ارایه می‌شود که کمک بزرگی به شرکت خواهد بود.

شایان ذکر است اطلاعات تفصیلی درباره برنامه حمایت از ثبت پتنت بر روی سامانه www.Daneshbonyan.ir و سامانه www.Patentoffice.ir قرار دارد.

آخرین اخبار

تسهیلات تبصره 16

12 ماه قبل
2 دقیقه زمان برای خواندن خبر

گام سوم افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری کریمه استان قم در سال ۱۴۰۱ 

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر

گام دوم افزایش سرمایه صندوق از 101 میلیارد به 200 میلیارد ریال

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر

دومین رویداد فناورانه ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی استان قم

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر