توجه به اقتصاد دانش‌بنیان تحریم دشمنان را بی‌اثر می‌کند

4 سال قبل
3 دقیقه زمان برای خواندن خبر

به گزارش روابط عمومی صندوق کریمه، دکتر روحانی کارشناس ارزیابی و نظارت صندوق کریمه به همراه دو تن از کارشناسان مسائل اقتصادی و اجتماعی در میزگرد ایرنا مرکز قم با عنوان«توان داخلی محافظ اقتصادی ملی» بیان کردند: توجه به اقتصاد دانش‌بنیان تحریم دشمنان را بی‌اثر می‌کند.

دکتر روحانی در این میزگرد گفت: اقتصاد دانش‌بنیان میدان اتصال اقتصاد با علم و فناوری است که توجه به آن نه تنها تحریم‌های دشمن را بی‌اثر می‌کند بلکه موجب خودکفایی کشور در تولید محصولات مورد نیاز مردم نیز می‌شود.

نیما روحانی افزود: طی سال‌های اخیر فضای خوبی برای فعال شدن اقتصاد دانش‌بنیان در کشور فراهم شده است و بسیاری از جوانان نخبه در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند ایده های خود را به محصول تبدیل و به بازار عرضه کنند.

وی بیان کرد: جوانان نخبه و علاقه‌مند به کشور برای بی‌اثر کردن جنگ اقتصادی دشمنان و ساخت محصولاتی که در اثر تحریم‌های ظالمانه به ایران داده نمی‌شود،‌ با تمام توان وارد میدان شده‌اند و تاکنون به موفقیت‌های چشمگیری در تولید محصولات راهبردی مورد نیاز صنایع و سایر بخش‌های اقتصادی دست یافته اند.

وی ادامه داد:‌ بررسی‌ها در استان‌های مختلف نشان می‌دهد با آغار تحریم‌های ظالمانه دشمنان،‌ تلاش تولیدکنندگان و به خصوص جوانان نخبه در شرکت‌های دانش بنیان برای تولید محصولات مورد نیاز کشور بیشتر شده است و آنان در حال تبدیل کردن این تهدید به فرصتی برای شکوفایی و خودکفایی اقتصادی ایران هستند.

روحانی گفت: با حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان می‌توان امید داشت که مسیر تولید در واحدهای صنعتی کشور حتی بیشتر از سال‌های اخیر که تحریم‌های ظالمانه دشمنان تشدید شده است، رونق یابد و وضعیت تولید و اشتغال آن‌ها حفظ و تقویت شود.

وی افزود: این پیشرفت‌ها در حوزه‌های مهم و راهبردی همچون پزشکی و دارویی، نفت و گاز،‌ کشاورزی و مواد غذایی،‌ خودروسازی و سایر صنایع پیشرفته مورد نیاز کشور قابل مشاهده‌ است و متخصصان داخلی با تلاش بسیار اجازه متوقف شدن این بخش‌ها به دلیل تحریم‌ و جنگ شدید اقتصادی را ندادند.

وی ادامه داد: اکنون در کشور فضایی فراهم شده است که جوانان نخبه با شرایطی بهتر از قبل بتوانند در مجموعه‌های دانش‌بنیان و تولیدمحور به فعالیت بپردازند و محصولات مورد نیاز بخش‌های تولیدی و اقتصادی را از مرحله ایده تا کالای نهایی،‌ تامین کنند.

این کارشناس حوزه اقتصاد دانش بنیان گفت: امروز این جوانان نخبه، دستگاه‌های بسیار پیشرفته نظامی را در داخل کشور تولید می‌کنند و نشان داده اند که ‌می‌توانند در همه زمینه‌های صنعتی وارد شوند و به نیاز فعالان اقتصادی پاسخ دهند.

وی بیان کرد:‌ اگر نگاه مسئولان بیش از پیش به سمت نخبگان و سرمایه‌های انسانی داخل کشور باشد و حداقل امکانات مورد نیاز فعالیت آنان را فراهم کنند،‌ روند خودکفایی ایران در عرصه‌ صنعت و فناوری با رشد چشمگیری مواجه و اقتصاد ملی نیز در برابر تهدیدهای موجود، مقاوم می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور حمایت از کار و سرمایه شرکت‌های دانش بنیان و سایر تولیدکنندگان باید شرایطی در کشور فراهم شود که اداره‌ها و مجموعه‌های دولتی در صورت وجود کالای داخلی از مشابه خارجی آن استفاده نکنند و در صورت انجام چنین کاری با آن‌ها برخورد شود.

روحانی گفت: باید درکشور نسبت به استفاده از کالای ایرانی فرهنگ‌سازی گسترده‌ای صورت گیرد و این موضوع که خرید کالای ایرانی موجب خودکفایی اقتصادی و بی‌اثر شدن تحریم‌ها می‌شود، برای مردم تبیین شود.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه اجتماعی و تقویت تعاونی‌ها به منظور جذب سرمایه‌های خرد و به کارگیری آن در طرح‌های کلان، از دیگر راهکارهای موفقیت در جنگ اقتصادی است که در این رابطه نیز نخبگان کشور، طرح‌های متنوع و مناسب فضای ایران را تدوین کرده است که با حمایت مسئولان قابل اجراست.

وی ادامه داد: نخبگان و تولیدکنندگان ایرانی بارها نشان داده اند که در صورت حمایت مسئولان توانایی انجام کارهای بزرگ را دارند و این بار نیز ثابت می‌کنند که تحریم‌های ظالمانه دشمنان نمی‌تواند اقتصاد ایران را به بن بست بکشاند.

آخرین اخبار

تسهیلات تبصره 16

12 ماه قبل
2 دقیقه زمان برای خواندن خبر

گام سوم افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری کریمه استان قم در سال ۱۴۰۱ 

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر

گام دوم افزایش سرمایه صندوق از 101 میلیارد به 200 میلیارد ریال

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر

دومین رویداد فناورانه ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی استان قم

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر