توسعه اقتصاد دانش بنیان، با بهره‌گیری از ظرفیت مناطق آزاد تجاری

8 سال قبل
2 دقیقه زمان برای خواندن خبر

ه گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی توسط دکتر سورنا ستاری و دکتر علی اکبر ترکان، زمینه بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات و واحدهای فناور داخلی و خارجی از ظرفیت و توانمندی این مناطق برای توسعه اقتصاد دانش بنیان تسهیل شد.
این تفاهم نامه همکاری به منظور تحقق اهداف سند چشم‌انداز برنامه‌های توسعه اقتصادی-اجتماعی و گسترش تعاملات علمی، فناوری، اقتصادی و اجرایی کشور و بر اساس بند یازدهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب در خصوص انتقال فناوری‌های پیشرفته به کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به امضای دو طرف رسید.
بر اساس این تفاهم‌نامه، مراکز نوآوری در مناطق آزاد تجاری برای میزبانی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و خارجی همکار شکل خواهند گرفت و زمینه بهره‌مندی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و فناور از تسهیلات، خدمات و زیرساخت‌های مناطق آزاد فراهم خواهد شد.
فراهم آوردن زیرساختی نوآورانه و پیشرو در هر منطقه، با توجه به ماموریت‌ها و اولویت‌های فناورانه آن، تولید و ترویج محتوای رسانه‌ای علمی، فناورانه و فرهنگی متناسب با نیاز کشور، فرهنگ‌سازی انتقال و بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز کشور از ماموریت‌های تفاهم‌نامه یاد شده است.
بر اساس این تفاهم‌نامه همکاری، ایجاد و تقویت روابط‌ میان ‌دانشگاه های بین‌المللی، جلب مشارکت مراکز معتبر طراحی مهندسی و فناوری جهان برای انجام طرح‌های مشترک و برگزاری دوره‌های آموزشی، ایجاد امکان استقرار گروه‌ها و مراکز پژوهشی خارجی در مناطق آزاد از دیگر اقداماتی است که با انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری محقق می‌شود.
بر مبنای این تفاهم‌نامه که به مناطق آزاد و معاونت علمی و فناوری ابلاغ شده است، کمیته مشترکی با حضور مهدی بازارگان و محمود احمدی به نمایندگی از دبیرخانه مناطق آزاد، محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی و پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری و دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به نمایندگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اهداف کمی و کیفی و اجرای مناسب مفاد این تفاهم‌نامه را پیگیری می‌کند.

آخرین اخبار

تسهیلات تبصره 16

12 ماه قبل
2 دقیقه زمان برای خواندن خبر

گام سوم افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری کریمه استان قم در سال ۱۴۰۱ 

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر

گام دوم افزایش سرمایه صندوق از 101 میلیارد به 200 میلیارد ریال

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر

دومین رویداد فناورانه ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی استان قم

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر