«نیروی انسانی خلاق و کارآمد» نقطه پرگار توسعه کشور بر محور اقتصاد دانش‌بنیان

8 سال قبل
4 دقیقه زمان برای خواندن خبر

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به مناسبت هفته دولت در ویژه برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما حضور یافت و در خصوص زیست بوم فناوری و تلاش جدی دولت برای توسعه اقتصاد دانش بنیان با حمایت از توسعه شرکت های این حوزه و تحولات جدی پیش روی اقتصاد کشور با جهش این اقتصاد سخن گفت.
نقطه پرگار توسعه و پیشرفت کشور نیروی انسانی خلاق و کارآمد است
رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، با بیان این که نیروی انسانی خلاق و فناور فعال شرکت های دانش بنیان، نقطه پرگار توسعه و پیشرفت کشور بر محور اقتصاد دانش بنیان هستند ، اظهار کرد: خلاقیت نیروی انسانی جوان فعال در این شرکت ها، نقطه ی پرگار توسعه و پیشرفت کشور بر محور اقتصاد دانش بنیان است و ضمن آن که حمایت و توانمندسازی آنان در دستور کار معاونت علمی و فناوری است، دیگر دستگاه ها نیز نقش مهمی را در تحقق این مهم ایفا می کنند.
ستاری با بیان این که حل مشکل واردات خارجی نیازمند یک بازساخت فرهنگی است، افزود: چالش واردات محصولات دارای مشابه داخلی و توجه نکردن به تولیدات داخلی، دارای ریشه های فرهنگی ناشی از اقتصاد متکی به منابع ماست که می بایست با تغییرفرهنگ عمومی فرهنگ سازی به نفع اقتصاد دانش بنیان اصلاح شود.
تحقق اقتصاد دانش بنیان نیازمند مفاهیمی چون زیست بوم کارآفرینی است
ستاری، با اشاره به اجرایی شدن تمامی بندهای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان افزودبااجرایی شدن تمامی بندهای قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان، ضمن ایجاد زیست بوم کارآفرینی، مفاهیمی که در سنت و ارزش های ما وجود داشتند اما به فراموشی سپرده شده بودند، بازاحیا و بومی سازی شده و وارد ادبیات اقتصادی کشور شدند.
وی ادامه داد: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان ضمن ایجاد زیست بوم فناوری به دنبال احیا و بومی سازی مفاهیم نوآورانه و فناورانه در ساختار اقتصاد است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که اقتصاد دانش بنیان دارای مفاهیم و لازمه های خاص خود برای اجراست، گفت: این اقتصاد نیازمند شکل گیری و بومی شدن مفاهیم خود است که زیست بوم کارآفرینی، خلاقیت، نوآوری، حل مشکلات جامعه از راه فناوری و ارزش گذاری به کارآفرینی و … از مهم ترین آن هاست و تزریق پول نمی تواند به ایجاد اقتصاد دانش بنیان منجر شود.
فعالیت صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر را تکامل بخش اقتصاد دانش بنیان
ستاری، صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر را یکی دیگر از مفاهیم بنیادین اقتصاد دانش بنیان برشمرد و با اشاره به ثبت و فعالیت ۶ مورد از این صندوق ها، گفت: باورود مفاهیم جدید اقتصاد دانش بنیان به اقتصاد کشور، صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر وارد عرصه حمایت از فعالان عرصه فناوری شده اند به طوری که اکنون ۶ مورد از این صندوق ها به ثبت رسید و بیش از ۳۰ صندوق در فرآیند ثبت قرار دارند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، بر ضرورت توجه به نیروی انسانی خلاق به عنوان پایه و اساس اقتصاد دانش بنیان، درک ارزش والای این سرمایه را نیازمند اصلاح فرهنگ جامعه دانست و افزود: اقتصاد دانش محور و فناور پایه ای جز نیروی انسانی خلاق ندارد؛ هنگامی که از اقتصاددانش محور و فناور سخن به میان می آوریم، باید بدانیم این اقتصاد پایه ای جز نیروی انسانی جوان، خلاق و نوآور ندارد و با تعریف استخدام دولتی به عنوان تنها راه کار اشتغال، اعتماد به نفس و خلاقیت آنان را از بین می بریم.
معاونت علمی و فناوری بستری نرم افزاری و زمینه ساز تحول اقتصاد دانش بنیان
رییس هیأت امنای پارک فناوری پردیس، از توسعه روبه رشد شرکت ها نوپای کشورمان خبر داد و گفت: ترویج فرهنگ کارآفرینی و تلاش برای ایجاد زیست بوم کارآفرینی در دانشگاه های کشور، تحولات جدی را طی دو سال اخیر در دانشگاه های کشور رقم زد به طوری که اکنون تعداد شرکت های استارت آپی از مرز هزار فراتر رفته است.
ستاری، از معاونت علمی و فناوری به عنوان یک بستر نرم افزاری برای تحقق اقتصادددانش بنیان یاد کرد و افزود: این معاونت به عنوان یک بستر نرم افزاری و زمینه ساز، می تواند ضمن توسعه فرهنگ اقتصاد دانش بنیان، فضای تعامل و همکاری با تمامی دستگاه ها بر مبنای همکاری ذانی و اعتماد متقابل را برای توسعه ی این اقتصاد رقم بزند.
ستاری، یکی از زمینه های بازگشت و فعالیت نخبگان را ظرفیت مطلوب فعالیت فناورانه و ایجاد ارزش افزوده عنوان کرد و گفت: بسیاری از نخبگان به کشور باز می گردند تا فعالیت در شرکت های دانش بنیان خود را آغاز کنند و این امر نشان دهنده ظرفیت مطلوب کشور در ایجاد ارزش ازوده از کسب و کارهای نوین و فناورانه است.
وی به ظرفیت عظیم بازار e-commerce ایران، به عنوان یکی از این زمینه ها اشاره کرد و گفت: ایران در آینده ای نزدیک دارای بازاری بیش از هشتاد میلیارد دلاری در حوزه e-commerce می شود که همین موضوع اکنون نیز زمینه ساز بازگشت بسیاری از نخبگان ایرانی به کشور و ایجاد ارزش افزوده با ایجاد شرکت های دانش بنیان در این حوزه به شمار می رود.
بیش از چهارهزار و پانصد استعداد برتر تحت پوشش جوایز بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته اند
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، ایران را کشوری دارای ظرفیتی خارق العاده در ایجاد شرکت های دانش بنیان حوزه خدماتی دانست و افزود: بالاتر بودن درصد شهرنشینی ایران نسبت به کشورهایی چون ایتالیا، اتریش و آلمان یا سرانه ی GDP بالاتر از بمبئی، وجود بیش از ۴٫۷ میلیون دانشجو و رتبه دوم فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی هم پای کشرهای توسعه یافته، بخشی از مزیت هایی هستند که توسعه اقتصادی کشورمان را بر مبنای توسعه شرکت های خدماتی دانش بنیان تضمین می کنند.
رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به قرار گرفتن بیش از چهارهزار و پانصد استعداد برتر کشور تحت پوشش جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان، بیان کرد: اعطای جوایز تحصیلی در بنیاد ملی نخبگان به طور جدی پیگیری می شود و با ارائهدعدد قابل توجهی نزدیک به کشورهای توسعه یافته، تاکنون بیش از چهار هزار و پانصد استعداد برتر تحت پوشش این جوایز قرار گرفتند.
پیگیری جدی برنامه های فضایی کشور در شورای عالی فضایی
دبیر شورای عالی فضایی، برنامه ریزی راهبردی درازمدت برای حوزه فضایی کشور را از وظایف این شورا برشمرد و گفت: شورای عای فضایی، تدوین اهداف و برنامه های طولانی مدت کشور در این حوزه به عهده دارد و با تشکیل جلسه، تدوین و پیگیری برنامه های این حوزه را ادامه می دهد.

آخرین اخبار

تسهیلات تبصره 16

12 ماه قبل
2 دقیقه زمان برای خواندن خبر

گام سوم افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری کریمه استان قم در سال ۱۴۰۱ 

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر

گام دوم افزایش سرمایه صندوق از 101 میلیارد به 200 میلیارد ریال

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر

دومین رویداد فناورانه ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی استان قم

1 سال قبل
< 1 دقیقه زمان برای خواندن خبر