یکی از اولین و مهمترین گامها برای تجاری سازی و راهاندازی کسب و کار موفق، تهیه «مدل کسب و کار – Business Model» میباشد. در یک مدل کسب و کار، از 9 بعد مختلف ایدهی اولیه ی راه اندازی کسب و کار، بررسی شده و به سوالات مهمی همچون «مشتری کسب و کار کیست؟»، «چه ارزشی به مشتری ارائه میشود؟»، «جریان درآمدی چیست؟» و غیره، پاسخ داده میشود. هدف از تهیه مدل کسب و کار این است که صاحب ایده، پیش از اینکه هر گونه هزینهای را بابت راهاندازی کسب و کار خود بپردازد، در مورد شروع به کار فعالیتهای جدیتر تصمیمگیری کرده و نگاهی باز و چشماندازی وسیع، وارد مرحله تجاریسازی محصول خود شود.